keskiviikko 18. heinäkuuta 2007

Bemarin "huoltoa"

Kävipä niin, että eräänä "kauniina" työpäivänä bemun vasemman venttiilikopan luota alkoi kuulua omituista ääntää.. Ihan niin kuin jokin olisi löysällä, noh äänihän ei kauaa kestänyt, vaan löi koneen jumiin.. Onneksi oli juuri ruokatunti tulossa, joten kyyti korjaamolle ja sieltä avaimet mukaan. Avasin venttiilikopan. Ei löytynyt mitään, joten diagnoosi, että vika on jossain syvemmällä. Enpä enää sinä päivänä pahemmin alkanut pyörää ruuvaamaan, tai noh, menihän siinä koko viikonloppu, ennen kuin sen sai haettua sieltä pois, mihin se jäi. Visiot oli ainakin selvät "koko kone uusiksi." Nythän oli oiva tilaisuus toteuttaa haave, joka on jo reilun vuoden ollut mielessä..

Tilausta saksaan ennen kuin edes vika on täysin selvillä... Siebenrockilta Big bore kit, joka sisältää 1070cm sylinteri (siis yhteensä), asymmetrisen nokka-akselin (vääntösellainen), kiertokanget, erikoismännät, rosteriohjuri putket, tiivisteet yms. Sekä satsin päälle laitoin vielä iskarit, venttiilit, ohjarit, ja jotain pientä vielä... Ajattelin, että tehdään heti "uusi" pyörä. En ole koskaan päässyt ajettavan menopelin kanssa kunnolla sinuiksi, ennen kuin olen tehnyt siihen jotain muutoksia...

Näillä muutoksilla BMW vääntö pitäisi nousta 90nm ja tehot 80hp, jos siis numeroista välittää. Mutta enemmän kyseessä on vääntö ja tehokäyrän nosto koko kierrosalueella, varsinkin käyttökierrosten väännön pitäisi lisääntyä merkittävästi aikaisemmasta.

Siis, näin olen hankinnan itselleni perustellut. Nälkä kasvaa syödessä...

Saatiin siis bemu tuotua kotia. Boxerin käytännöllisyydestä johtuen koko remontin voi tehdä moottorin ollessa paikalla.. Teehkääppä samanmoinen jollekkin japsille.. Loppuu hyvinkin nopeasti tila rungon ja moottorin välistä. Saatiin siis vasemman puolen kansi auki ja sieltä löytyi irronnut seetirengas syylliseksi. Lyijyttömän polttoaineen ja tyhmän käytön aikaansaannoksia. Noh, yhteys ylivieskalaiseen konepajaan ja he kertoivat, että elokuun alussa saataisiin työn alle. Eli pyörän on vielä tarkoitus tulla toimintaan tämän kesän aikana. Kokkolaan en enää osiani vie koneistettavaksi, sillä palvelu ja toimitusajat ovat olleet onnettomia nykyään. Onhan se kyllä niinkin, että aina harmittaa viedä osia koneistukseen, sillä siinä on semmonen vähän "huono" maku, kun jotain on rikki. Nyt kuitenkin saan kansista semmoiset, että voi käyttää lyijutöntä pottoainetta, joka helpottaa huomattavasti matkaamista.

Jep, jep. Pitääpäs ottaa kuvia remontin edetessä, niin jää sitten dokumenttia ihmeteltäväksi talvien iloksi ja muiden harmiksi...

Mukavia tekstejä veijo kirjoittanut.

t. AK

2 kommenttia:

Gretsch kirjoitti...

No saihan Anssukin näppäimet käyntiin. Uusi pyörähän tuosta tulee, ja varmasti paljon luotettavampi, kun tietää mitä sisällä on.
Lapualla myös hyvä hiomo, mutta jonot pitkiä.
Yritä saaja nuo Otto ja Grammokin kirjoittelemaan, kyllä niillä juttuja olis. vk

R100RS kirjoitti...

Parempi pitäis tulla, ku mitä keväällä oli. Pitäis jarmoo ja ottoo nähdä livenä, että sais opastettua niitä kirjoitteleen...